Aan het begin van mijn stage heb ik de volgende leerdoelen opgesteld. In hoeverre heb ik deze behaald?
Leerdoel 1: Mijzelf niet te bescheiden opstellen en meer mijn mening en visie durven te geven over de dagelijkse werkzaamheden/gebeurtenissen. Als ik graag iets wil leren of mee wil kijken, zelf initiatief nemen om dit aan te geven. Ik mag meer zelfvertrouwen hebben in de praktische uitvoering van mijn werkzaamheden. Mezelf meer laten horen en de regie nemen in wat ik graag zou willen doen en leren en hoe.
Leerdoel 2: Zorgen dat mijn zelfstandigheid niet mijn valkuil wordt. Mijn collega's betrekken in waar ik mee bezig ben en om hulp vragen waar nodig. Hoe maak ik, bij het uitvoeren van projecten, kleine stapjes voor mezelf om tot een groot einddoel te komen? Welke richting ga ik uit?
Leerdoel 3: Wat meer reflecteren op mezelf in bepaalde situaties, als er iets gebeurd wat minder leuk is bespreekbaar maken met stagebegeleider of collega's om hier een leerzaam moment voor mezelf van te maken.
Reflectie op leerdoel 1: Waar ik vooral achter ben gekomen is dat ik mezelf wat meer op mijn plek moet voelen om mezelf minder bescheiden op te stellen en meer mijn mening en visie durven te geven. In de loop van het jaar zie ik hier, en vooral het laatste half jaar, echt een stijgende lijn in. Ik krijg veel vertrouwen en heb dit vertrouwen uit kunnen betalen, wat weer zelfvertrouwen op heeft geleverd. Ik liep heel vaak tegen de gedachte aan: ''ik ga als stagiair niet mijn mening en visie laten horen alsof ik het allemaal een stuk beter weet dan de rest''. Ik heb geleerd dat iedereen juist op zoek is naar die mening en visie van een student die een stuk anders naar het vak kijkt dan iemand die 20 jaar in dienst is en dat dit heel veel waardevolle momenten oplevert. Ik heb dat echt in moeten zien, maar ben trots op de ontwikkeling die ik hierin gemaakt heb. Waar ik nog veel ontwikkeling op te behalen heb is om te leren gaan met deze nieuwe situaties. Leren om niet weg te lopen van situaties die spannend, eng of nieuw zijn want dan kies je de makkelijke weg. Dit is niet alleen tijdens stage of werk zo, maar ook op persoonlijk gebied. Ik hecht veel waarde aan mijn omgeving, huis, buurt, vrienden en familie. Ik zou hier graag (vooral voor mezelf) wat flexibeler in worden.
Reflectie op leerdoel 2: Ik ben nogal zelfstandig en vind zelfstandig werken ook erg fijn. Bij Visma Advitrae heb ik het vertrouwen en die zelfstandigheid nog meer gekregen dan bij BanBouw. Dit vond ik op het begin erg spannend. Mede door mijn collega Lara (wij voeren heel veel werkzaamheden samen uit en delen steeds meer verantwoordelijkheden) heb ik ook geleerd heel goed samen te werken op dit gebied. Lara heeft mij vaak op scherp gezet; stuur even een lijstje van alle nieuwe mensen, praat me even bij, hou me op de hoogte. In de loop van het jaar is dit allemaal automatisch geworden, we vormen samen met Ilse een echt team. Ik deel uit mezelf ook bijna alles met dit team. Kortom té zelfstandig werken is er, zoals bij BanBouw, eigenlijk niet meer bij.
Reflectie op leerdoel 3: Zaken m.b.t. werkzaamheden voor mezelf houden, daar is eigenlijk geen sprake van. Maar als er iets gebeurt op emotioneel gebied, een situatie waar ik boos of verdrietig van wordt, dan ben ik nog wel té zelfstandig en hou ik zaken nog te veel voor mezelf. Ik ben erg conflict vermijdend, ik zoek ruzies of discussies vaak niet op. Ruzie is niet goed, maar een gezonde en nette discussie kan in de meeste gevallen juist een enorm verlicht gevoel geven. Hetzelfde geldt voor praten en dit delen met bijvoorbeeld mijn stagebegeleider Ilse. Anders sta je ook niet open voor hulp. Kortom: ik kan nog beter leren om zaken bespreekbaar te maken die me dwars zitten. Dat is echt een punt waarin ik me nog in kan ontwikkelen.
Reactie plaatsen
Reacties