Voor het begin aan mijn stage heb ik de volgende, persoonlijke leerdoelen opgesteld waar ik aan wil werken tijdens het uitvoeren van mijn stage. Onder de leerdoelen beschrijf ik nu, 5 maanden later aan het eind van mijn stage, in hoeverre ik deze leerdoelen heb behaald.
-Zelfstandig een gesprek voeren waarin ik vooral beter kan anticiperen op verschillende soorten reacties.
Wat bedoel ik hiermee?
Ik heb het gevoel dat het voeren van een gesprek iets is wat ik leuk vind en iets is dat bij me past. Ik heb echter nog wel eens moeite met anticiperen op onverwachte situaties met tot gevolg dat ik dichtsla of niet weet wat ik moet zeggen. Ik weet dat Tessa hier goed op kan inspelen omdat ik dit zie. In gesprekken kan Tessa heel makkelijk argumenten tegen een mening noemen of de mening volgen, zonder hierbij te laten merken dat de opmerking verkeerd of raar is.
Hoe wil ik dit bereiken?
Gesprekken bijwonen zijn al heel waardevol, maar dit doe ik al. Misschien is het handig om situaties als deze voor mezelf op te schrijven om hiervan te leren. Uiteindelijk is ook zelf het voeren van gesprekken hierbij belangrijk.
Heb ik dit leerdoel behaald en waarom?
Ja. Ik heb tijdens de stage binnen BanBouw de ruimte en vrijheid gekregen in het verbeteren van mijn communicatieve vaardigheden. Ik heb zelfstandig meerdere sollicitatiegesprekken mogen voeren en zelfs de lead gekregen in het voeren van een gesprek met een derde partij over een belangrijk ontwikkelingspunt binnen de organisatie; het aannemen van mensen met een arbeidsbeperking. Ik merk dat ik het leerdoel heb gehaald omdat ik veel rust heb tijdens het voeren van een gesprek, ondanks dat ik me erg van de structuur bewust ben gaat alles erg automatisch. Ik heb dit leerdoel behaald door veel te observeren hoe anderen het doen, te oefenen en tips voor mezelf op te schrijven.
-Na mijn stage ben ik bewust van mijn ontwikkelingspunten en bedenk daarvoor een plan om verbeteracties te ondernemen (zelfreflectie)
Wat bedoel ik hiermee?
Ik vind het heel moeilijk om mijn eigen ontwikkelingspunten te benoemen. Niet omdat ik mezelf zo geweldig of goed vind maar omdat ik het moeilijk vind om dit te verwoorden.
Hoe wil ik dit bereiken?
Ik moet hiernaar opzoek. Tijdens het meewerken merk ik waar ik minder in ben en is het vooral belangrijk om deze situaties meteen te noteren in het logboek.
Heb ik dit leerdoel behaald en waarom?
Ja. Door deel te nemen aan het proces en gewoon mee te werken en mee te doen ben ik zeker twee hele belangrijke leerdoelen tegen gekomen die ik meeneem naar mijn vierde leerjaar. Dit zijn;
-Niet te zelfstandig willen zijn; gebruik maken van mijn talent om samen te werken, samen sta je sterker
-Ik heb soms moeite met de wat wazigere doelstellingen of opdrachten vanuit een organisatie, waarbij het de bedoeling is dat je zelf vormgeeft aan de uitkomst, ik wil leren om hierbij sneller hulp te vragen of de opdrachten zelf te visualiseren
-Buiten mijn comfortzone gaan om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen/fouten maken om er vervolgens van te leren (lees=dingen doen die ik normaal niet zou doen maar heel waardevol kunnen zijn)
Wat bedoel ik hiermee?
Ik wil geen fouten maken en ben erg nauwkeurig. Toch is het goed om eens buiten je comfortzone te treden omdat je hier juist van leert. Soms vind ik dit echter spannend of eng omdat ik het zo graag goed wil doen ondanks dat dit natuurlijk niet gaat.
Hoe wil ik dit bereiken?
Mezelf opleggen of afspreken om bijvoorbeeld 3 tot 5 keer waardevol uit mijn comfortzone te treden en deze situaties met mijn stagebegeleider te delen zodat ik weet hoe ik hiervan kan leren en verbeteren.
Heb ik dit leerdoel behaald en waarom?
Nee. Ik heb gemerkt dat het buiten mijn comfortzone treden misschien een afleiding was van het eigenlijke probleem; mijn zelfstandigheid. Ik hou van zelfstandigheid, vrijheid en zelf zaken regelen. Met samenwerken heb ik geen problemen, ik kan het goed en vind het zelfs leuk. Toch heb ik moeite om tijdens projecten naar mijn stagebegeleider toe te stappen en om hulp te vragen. Ik moet ontdekken waarom ik dit vind en waarom ik hier moeite mee heb. Misschien zit in mijn hoofd dat ik alles te goed wil doen. Ik ben echter een student die moet leren en juist fouten mag maken. Ik neem dit leerdoel mee naar leerjaar 4.
Reactie plaatsen
Reacties