In deze blog ligt ik het groepsproces en mijn verantwoordingsdocument van de Integrale Opdracht Periode 2 nader toe.
In mijn leerdoelen heb ik besloten om deze keer niet de leider te zijn. Wegens omstandigheden moest ik 2 lessen missen. Ik vind dat een leider die zijn taak het best uitvoert zo vaak mogelijk aanwezig is. Omdat ik dit niet kon garanderen besloot ik deze taak uit handen te geven. Mijn eerste leerdoel was betere structuur aanbrengen in mijn werk. Omdat ik tijdens dit proces 3 weken in de Verenigde Staten ben geweest was dit nodig om bij te blijven. Dat me dit gelukt is vind ik dan ook erg fijn. Ik heb betere structuur aangebracht door goed te plannen. Dit hield ook in dat ik op vakantie aan de slag moest. Door dit te doen en contact met de groep te behouden heb ik mijn werk optijd afgerond. Mijn tweede leerdoel was het duidelijk sturen op wat ik belangrijk vind, oftewel positie durven innemen. Ik heb besloten om terug te stappen van het leiderschap en dit aan anderen over te laten. Ik heb mijn hulp aangeboden aan anderen mensen, druk met Esman bezig geweest om een inleiding, slot en voorwoord te schrijven en uiteraard mijn best gedaan om mijn eigen competentie zo goed mogelijk te maken.
De volgende periode wil ik graag het leiderschap opnieuw op me nemen. Ik heb dit met veel plezier gedaan in de eerste periode. Dit is goed ontvangen en ik heb er veel plezier in gehad. Omdat ik dit door omstandigheden deze periode moest laten schieten, is mijn leerdoel in de volgende periode helder. Ik wil opnieuw de leider zijn en mijn leiderschap blijven verbeteren.
Als ik na moet gaan wat ik moet doen om een betere leider te zijn tijdens de volgende periode kijk ik naar de feedback die ik tijdens mijn eerste leiderschap heb ontvangen. Ze waren zeer positief, kritiekpunten waren dat ik soms te enthousiast werd en anderen te weinig gelegenheid gaf om inbreng te geven aan het project. Ik wil dit de volgende periode graag omzetten in een goed leerdoel, waarin ik ook wil verwerken dat ik zo democratisch mogelijk blijf. Democratisch zijn vind als leider het meest belangrijk.
Deze periode heb ik ook van iedereen een pluspunt ontvangen en heeft het groepje mij een punt gegeven om aan te werken. De pluspunten die ik kreeg:
Melissa: Ondanks je vakantie, was je goed op de hoogte van alles wat er binnen het groepje speelde
Ruben: Ondanks de afwezigheid ons goed op de hoogte gehouden van de stand van zaken en fijn dat je altijd bereikbaar was
Simone: Erg gemotiveerd, goed werk geleverd en was altijd bereikbaar wanneer we je nodig hadden
Esman: Ondanks je afwezigheid super goed werk verricht, je was altijd bereikbaar en je hebt meer dan voldoende bijdrage geleverd aan het groepje
Zelf heb ik ook iedereen feedback gegeven:
Melissa: goed de groep helpen herinneren aan inleverdeadline’s (verantwoordingsdocument) en goed het leiderschap op zich genomen.
Ruben: hard gewerkt, zichzelf goed herpakt en op het laatst samen met Esman super hard gewerkt om alles optijd af te krijgen.
Simone: goed het leiderschap op zich genomen en goed orde gehouden tijdens het groepswerk, zodat iedereen wist wat er van hem/haar verwacht werd.
Esman: goede indeling gemaakt en veel inzet getoond tijdens de samenwerking, maar vooral op het eind samen met Ruben de competenties van Melissa zeer goed afgemaakt.
Het gezamenlijke aandachtspunt wat ik kreeg was het op de hoogte blijven van de inleverdatum van zowel deze blog als het verantwoordingsdocument. Ik had deze zaken vaak ruim van te voren af, maar omdat ik me hierna zo concentreerde op zowel het bidbook als de overige tentamens moest ik er nog wel eens aan herinnert worden om deze documenten niet vergeten in te leveren. Feedback die ik kan gebruiken om komende periode als eventueel leider beter te worden. Door dit met elkaar te communiceren, vergeet niemand het.
Reactie plaatsen
Reacties